Frågor & Svar

Här har vi samlat de vanligaste frågorna våra kunder ställer till oss.
Hittar du inte svar på din fråga? Kontakta oss på info@parkitsmart.se

Inför parkering

1. Tryck på ”Logga in”
2. Tryck på ”Registrera dig” under frågan ”Har du inget konto?”
3. Fyll i dina uppgifter (namn, e-postadress och lösenord)
4. Tryck på knappen ”Registrera dig” eller gå till ”Medlemsparkering”
5. Lägg in kreditkortsuppgifter under ”Lägg till betalningsmedel”
6. Lägg till registreringsskylt under ”Lägg till registreringsskylt”
7. Aktivera medlemsparkering genom att ändra drag-knappen till höger ovanför rutan (till blå)

Se utförliga instruktioner här!

Ja, du kan förboka din parkering här!

Tyvärr kan du i dagsläget inte boka en plats under tak, utan en bokning ger dig en garanterad plats i P-huset. För det mesta finns det plats under tak, men är det fullt i garagedelen hänvisas ni till övre P-däck.

Ja, vi har ca 100 st laddstationer med AC-laddning, Mode 3 Typ 2-uttag. Det krävs att du har med en egen laddningskabel (samt eventuell adapter) anpassad efter denna typ av uttag.

Du kan boka en parkeringsplats i P-huset, men tyvärr inte specifikt vid en laddstation. Då vi har ca 100 laddstationer brukar det dock inte vara några problem att få p-plats vid någon av dessa.

Du betalar din parkering baserat på antal timmar eller dygn du parkerar. Läs mer om våra priser under fliken priser genom att klicka HÄR.

Om du har blivit medlem och lagt in din registreringsskylt på bilen så läser kameror av denna vid in- och utfart. Man kan även köra in och ut med sitt kreditkort. Vid ankomst registrerar du dig i kortterminalen kopplad till bommen i anslutning till infarten. Betalkortet blir då din biljett som du också måste använda vid utfart. Vid utfart känner kortterminalen av hur länge du stått parkerad och uppger ett belopp du ska betala innan bommen öppnas och du kan köra ut.

För medlemmar, kör fram mot bommen och avvakta 7-8 sekunder så öppnas bommen automatiskt. För infart med kreditkort, kör fram mot bommen och betalterminalen vid infarten och för in önskat betalkort, alternativt bensinkort. Kortterminalen registrerar dig och du får tillbaka ditt kort som blir din biljett. Därefter öppnas bommen och du kan välja tillgänglig parkeringsplats.

För medlemmar, kör fram mot utfartsbommen och avvakta 7-8 sekunder så öppnas bommen automatiskt. För utfart med kreditkort, kör fram till utfartsbommen och för in samma kort som du använde vid infart. Kortterminalen känner av hur länge du stått parkerad och visar betalsumman. Efter betalning öppnas bommen och du kan köra ut.

Det tar cirka 5-7 minuter att promenera från Park It Smarts anläggning till incheckningshallen. Bagagevagnar finns vid utgången.

Parkeringen är obemannad och öppen dygnet runt, året om.

Vi erbjuder företagsavtal som underlättar resandet. Kontakta oss på info@parkitsmart.se för mer information.

Om din bil ska stå parkerad i över 90 dagar (tre månader) - låt oss veta på förhand, så vi vet vilken bil det avser.

Vi erbjuder tyvärr inte möjligheten att betala kontant.

För betalning på plats gäller Visa, Mastercard, Maestrocard, Volvo, OKQ8 samt Shell. För automatiska betalningar genom Club Park It Smart gäller för närvarande dock endast Visa och Mastercard.

Vårt parkeringsgarage är kameraövervakat och ronderas av så väl Parkeringsservice som Airport Security. Om olyckan ändå är framme bjuder vi på er parkering mot uppvisande av Polisanmälan.

Du parkerar bilen i Park It Smarts parkering och går därefter upp till övervåningen och lämnar dina nycklar till Volvo Car Retail som kommer att ta hand om din bil enligt överenskommelse. Vid hemkomst finner du bilen på samma plats som du parkerade den. Bokning sker direkt på Volvo Car Retails hemsida eller per telefon. Vänligen besök fliken ”Service och Rekond” för mer information.

Nej, förbokade parkeringar betalas vid bokningstillfället, men annars vid utfart. Kostnaden för verkstadsbesöket betalar du separat till Volvo Car Retail.

Landar du på Landvetter flygplats utanför Volvo Car Retails öppettider lämnas din nyckel inne i terminalbyggnaden där du kan hämta den. Ytterligare information får du av Volvo Car Retail vid bokning.

Att bli medlem kostar ingenting. Det enda du betalar för är tiden du står parkerad, men då med 20% rabatt.

I en sådan situation kan ni enkelt LOGGA IN och ändra kortuppgifter.

I en sådan situation kan ni enkelt LOGGA IN och ändra fordonsuppgifter.

Nej, det är möjligt att lägga upp flertalet fordon kopplat till samma konto och därmed kan betalning ske via ett och samma kort.

Pågående parkering

Du har alltid 3 timmar på dig från utfartstid att köra ut din bil utan extra kostnad. Om förseningen överstiger 3 timmar kommer ni att få betala per automatik vid utfart för den extra tid bilen har stått parkerad. Vid försening får ni får gärna maila till oss på info@parkitsmart.se, ange ert regnr i mailet så kan vi kontrollera att er bokning avregistrerats korrekt i vårt system.

Vid bomsystemet finns en röd ”hjälp”-knapp som ni kan trycka med för att få hjälp.

Använd QR-koden om kameran inte kunde läsa av nummerplåten.

Kamerorna läser i dagsläget endast av klassiska svenska och norska nummerplåtar, det vill säga med tre bokstäver och tre siffror (ex ABC123), alternativt tre bokstäver inledningsvis följt av två siffror och en bokstav (ex ABC12A) för Sverige och två bokstäver och fem siffror för Norge (ex AB 12345) . Har man ett registreringsnummer som avviker från detta, ex. från annat land eller en specialplåt, kommer kameran tyvärr inte kunna tolka den. Om man trots allt har ett klassiskt registreringsnummer och kameran inte läser av ändå kan det bero på att nummerplåten är tillbucklad alternativt att den är smutsig, vilket innebär att kameran inte kan tolka de tecken som finns på nummerplåten. Även extralyktor eller annan utrustning som delvis täcker skylten kan ställa till problem vid avläsning.

Avslutad parkering

Självklart, kontakta oss via info@parkitsmart.se och ange de fyra första och de fyra sista siffrorna på det betalkort du använt, samt vilket datum du lämnat P-huset.

Kamerorna läser i dagsläget endast av klassiska svenska och norska nummerplåtar, det vill säga med tre bokstäver och tre siffror (ex ABC123), alternativt tre bokstäver inledningsvis följt av två siffror och en bokstav (ex ABC12A) för Sverige och två bokstäver och fem siffror för Norge (ex AB 12345) . Har man ett registreringsnummer som avviker från detta, ex. från annat land eller en specialplåt, kommer kameran tyvärr inte kunna tolka den. Om man trots allt har ett klassiskt registreringsnummer och kameran inte läser av ändå kan det bero på att nummerplåten är tillbucklad alternativt att den är smutsig, vilket innebär att kameran inte kan tolka de tecken som finns på nummerplåten. Även extralyktor eller annan utrustning som delvis täcker skylten kan ställa till problem vid avläsning.

Om en sådan situation uppstår kan ni höra av er till oss på info@parkitsmart.se. Vi ser då till att avsluta er parkering utan kostnad och vi kan även göra en återbetalning ifall ni blivit debiterade ett annat belopp i samband med er manuella betalning/utfart.

Övriga frågor

Vi är måna om våra kunders integritet och behandlar därför personuppgifter med försiktighet och i enlighet med rådande lagar. Läs mer på frågorna nedan för ytterligare information.

Vi samlar in de personuppgifter du förser oss med för att kunna erbjuda dig en så bra kundupplevelse som möjligt vad gäller kundservice, bokning/betalning av parkering, medlemskap, nyhetsbrev och kundundersökningar. Dessutom är vårt parkeringshus kameraövervakat för att öka din säkerhet. Vi samlar endast in de uppgifter du tillåter oss att samla in och använder de endast för de ändamål de avser. Vår hemsida använder sig även av cookies för att kunna se vilken information våra kunder eftersöker på hemsidan och för att kontinuerligt kunna förbättra användarupplevelsen. I de fall där det är nödvändigt behöver vi dela med oss av vissa uppgifter till tredjepartsleverantörer för att exempelvis behandla en betalning eller dylikt. Våra tredjepartsleverantörer är valda med omsorg och även de följer rådande lagstiftning för att säkerställa att era personuppgifter behandlas med försiktighet och endast för de ändamål de avser.

Vi lagrar inte dina personuppgifter längre än nödvändigt för att kunna genomföra det vi åtar oss att göra, såvida inte lagen binder oss till att lagra uppgifterna längre. Hur länge vi lagrar uppgifterna beror således på vilket syfte som ligger till grund för att en personuppgift lagras. Om du är medlem hos oss kommer du, om du inte använt vår tjänst under ett års tid, att få ett mail där du bekräftar att du vill ha kvar ditt konto, annars raderas kontot automatiskt 90 dagar efter mailutskicket.

Du kan när som helst kontakta oss och fråga vilka personuppgifter vi lagrar om dig och du har även rätten att be oss att uppdatera eller ta bort de personuppgifter du tidigare har försett oss med. Har du ett medlemskonto hos oss i Club Park It Smart kan du logga in och själv justera uppgifter eller ta bort ditt konto hos oss. Om dina frågor kring personuppgifter inte har besvarats ovan, vänligen kontakta vår kundservice.

Akuta ärenden: Tryck på "Hjälp"-knappen vid utfarten.
Bärgare: 0704-808150
Övriga ärenden: info@parkitsmart.se

Avbokning av en förbokad parkering är möjlig ända fram till start av reservationen. Förbokningsavgiften återbetalas då till fullo efter några bankdagar.

Fortfarande inte medlem?

Registrera dig och få 20% rabatt på din parkering

Så här går det till vid förbokning / medlemsparkering

Förboka/drop-in

Du blir medlem och kan förboka din parkering via vår hemsida. Drop-in* går också givetvis bra!*Vid drop-in kan du betala med betalkort på plats eller genom automatisk betalning för dig som är medlem hos oss.

Vid ankomst

Vid ankomst läser en kamera av ditt registreringsnummer* och bommen öppnas automatiskt. Som alternativ kan du använda din QR-kod du fått med biljetten.*För dig som har bokat parkering eller är medlem med registrerad regplåt

Vid utfart

Vid utfart läser en kamera av registreringsnumret* och bommen öppnas automatiskt. Som alternativ kan du använda din QR-kod du fått med biljetten.*För dig som har bokat parkering eller är medlem med registrerad regplåt

Ditt kvitto

När parkeringen är avslutad skickas ditt kvitto automatiskt till din e-post**För dig som har förbokat parkering eller är medlem.